Izgradnja marketing infrastrukture
autorica: Nevena Mikec, 21. .03, 2018

Gotovo svako uspješno poslovanje utemeljeno je na dobro promišljenoj marketinškoj infrastrukturi.
Ulaganje vremena, truda i novca u dobru poslovnu ideju u današnjem je svijetu besmisleno bez krajnjih kupaca koji će biti garancija isplativosti bilo koje vrste poslovanja. Želite li prodati svoj proizvod, kupac mora znati da on postoji i treba informaciju gdje ga može pronaći. Kako bi proizvod pronašao kupca, neizbježno je stvaranje kvalitetnih marketinških kanala. Bez digitalnog marketinga, kompanija ima velike, gotovo sigurne šanse za neuspjeh. Uspješne tvrtke velik novac ulažu u marketinšku strukturu na digitalnim platformama jer se ovdje uložen novac mnogostruko vraća. Digitalni marketing će osigurati nove i privući još puno potencijalnih klijenta, umjesto da se oni prepuste konkurenciji. Strukturiranje marketinških kanala podrazumijeva stvaranje baze iz koje će kretati sve marketinške aktivnosti. Prvi korak započinje pitanjem koju taktiku odabrati kako bi tvrtka ispunila zadane ciljeve i kako zaživjeti cjelokupnu marketinšku strategiju?

E-mail marketing
E-pošta u digitalnom marketingu na neki je način ljepilo koje drži različite marketinške kanale povezanima. Postoji razlika između raznih oblika e-maila i newslettera te ih je važno razlikovati. Newsletteri se šalju e-poštom, a sadrže neki informativni sadržaj o proizvodu ili usluzi, tako da se sadržaj razdijeli u više manjih članaka kroz koje čitatelji mogu “skrolati” i sami odabrati koji će dio newslettera pročitati. Newsletter ne oglašava proizvod direktno već daje korisne informacije o pojedinačnim aspektima proizvoda ili o stilu života koji je vezan uz taj proizvod. Dobro osmišljen newsletter poslan dobro ciljanoj publici može biti snažan pokretač prodaje i osnažiti svjesnost o proizvodu ili brandu.
E-mail marketing uključuje više vrsta poruka koje pokušavaju motivirati primatelja na akciju. Pozivaju na kupovinu, posjet određenom mjestu i slično. Također, mogu se slati e-mail poruke dobrodošlice, promocije proizvoda, poziva na zadržavanje statusa članstva, skupljanja bodova i ostalo. Najbolje je usredotočiti se na e-mail poruke koje dobro funkcioniraju za određeni brand ili tvrtku. Što jednostavniji marketinški plan i fokusiranje na bitno, smanjuju opasnost od zagušenja pretplatnika i potom odjave s mailing liste ili označavanje poruke kao spam - neželjena pošta. Dobri rezultati e-mail marketinga uvijek će se postići s vlastitim popisom pretplatnika koji se osobno prikupljaju i stvaraju pouzdanu mailing listu. Posebnu pozornost treba obratiti na GDPR (General Data Protection Regulation). Podaci o korisnicima temelj su digitalnog marketinga i ova regulacija donijela je određene zahtjeve i velike promjene u digitalnom marketingu. Treba se dobro informirati o pravnim i digitalnim aspektima primjene ove regulacije prilikom stvaranja marketinške infrastrukture.

Društvene mreže
Same društvene mreže ne znače puno ako nisu integrirane u cjelokupni digitalni i marketinški program. Strategija tvrtke na društvenim mrežama treba se temeljiti na dobro određenim poslovnim ciljevima i usmjeriti tamo gdje može imati najveći učinak. Putem društvenih mreža stvara se korisničko iskustvo i on-line zajednica koji pomažu organskom rastu poslovanja i vidljivosti na tržištu. Redovito objavljivanje sadržaja, svježe teme, interakcija s korisnicima... puno stvari treba imati na umu i zato se tu zapošljavaju profesionalci koji će dobro promisliti o svakoj poruci i njenom sadržaju prije objave.

Blog i storytelling
Uz Internet stranice, blogovi su ključni digitalni kanali današnjih kompanija. Izvrstan su alat za direktnu komunikaciju i prodaju. Korisnici pozitivno reagiraju kada njihov omiljeni brand redovito objavljuje blogove pružajući im uvid u novosti, ponude i još mnogo toga. Novost u marketingu je takozvani storytelling - pričanje priče o proizvodu ili iskustvu umjesto pukog navođenja karakteristika. Marketing stručnjaci su primjetili kako ljudi više pozornosti obrate na priču nego na same činjenice te im ostaje u sjećanju dulje vrijeme od ostalih oblika oglašavanja. Prema istraživanjima, pričanjem vlastite priče o brendu, tvrtke imaju priliku povećati vrijednost proizvoda ili usluge za više od 20 puta.
Koristeći pomno odabrane ključne riječi na odabranim mjestima u tekstu, službene stranice i blogovima postat će vidljiviji i relevantniji tražilicama. Time se postižu organski (neplaćeni) rezultati pretraživanja i podiže posjećenost stranica. Bounce rate ili “stopa napuštanja” je alat za mjerenje, optimizaciju i traženje načina poboljšanja u privlačenju posjetitelja da se zadrže na određenoj web lokaciji. Bounce rate mjeri postotak posjetitelja internet stranice i njihovu interakciju s njom.

Podcast
U digitalnom marketingu podcast je novost koja više nego očekivano dobre rezultate. Sama riječ nema svoju inačicu u hrvatskom jeziku, a radi se o audio zapisima o različitim temama, dostupnima u bilo koje vrijeme i koji se mogu slušati uživo (streaming) ili na zahtjev. Podcast može biti odlična metoda za ulazak u besplatan medijski prostor, maštoviti način uklapanja storytellinga ili sudjelovanje u aktualnim temama koje zanimaju korisnike. U Sjedinjenim Američkim Državama, početkom 2019. godine 44% populacije slušalo je podcast, s čak 80% onih koji prate većinu ili sve epizode nekog podcasta. Ti podaci nisu zanemarivi kada govorimo o traženju potencijalnih kupaca.

Snaga fizičke pošte u digitalnom dobu
Prema izvješću Wall Street Journala, Facebook Inc. je objavio da se precijenio čak do 80% u izračunu prosjeka vremena koje su ljudi proveli gledajući video oglase na svojoj platformi, tijekom dvije godine. U vremenu kada se sve odvija brzo i korisnici vide stotine reklama dnevno u svom digitalnom prostoru, slanje fizičke pošte ima velik potencijal. Jedan od dobrih primjera je Ikein katalog. Kompanija još uvijek ulaže u taj marketinški kanal prema svojim kupcima jer se on višestruko vraća i postiže učinak.
Ostali marketing kanali
Slanje tekstualnih poruka (SMS) osobnije je od slanja elektroničke pošte i ne treba ga koristiti za svaku marketinšku kampanju. Treba znati kada slati SMS i svakako izbjegavati često slanje. Koordinacija SMS-a i e-mail poruka uz praćenje navika korisnika, može dati dobre smjernice za buduće marketing kampanje. Isto tako, treba imati na umu lokacije korisnika, najbolje doba dana za slanje poruka i pri tom izbjegavati predugačke poruke. Kontakt obrasci na internetskim stranicama još su jedan u nizu dobrih kanala prema korisnicima. Oni su dio internetske stranice gdje se postavljaju pitanja korisnicima i traže se informacije kao što su ime, podaci za kontakt. Kontakt forme vrlo često se koriste za dobivanje povratnih informacija, primanje upita, komentara ili mogu poticati korisnike da se pretplate na newsletter. Korištenje kontakt obrazaca daje stranici profesionalan izgled, olakšava korisničko iskustvo i stvara se pouzdana i korisna mailing lista.

Iznenadi i očaraj na prvu
Ova vrsta kampanje, na engleskom Shock and Awe, podrazumijeva kreativno stvaranje paketa koji se može poslati poštom ili na neki drugi način dostaviti zainteresiranim kupcima i potencijalnim klijentima, a koji daje sve informacije potrebne za donošenje odluke o kupnji. Shock and Awe paket mora biti osmišljen tako da njegov sadržaj iznenadi, zabavi, oduševi ili inspirira svog primatelja. Psihološki učinak primanja paketa, odmotavanja i iščekivanja što se u njemu nalazi, u potencijalnom kupcu potiče povezivanje s proizvodom i njegovih pozitivnih učinaka na poboljšanje vlastitog životnog stila. Ovaj poklon paket ne mora nipošto biti skup. Gotovo jednako dobar marketinški učinak može se postići zabavnim magnetom za hladnjak kao i sa skupocjenom kremom za lice. Ono što će iznenaditi i očarati je način na koji će se poklon pripremiti te kada i kome uručiti. A sve zajedno osmišljeno kao odličan dio marketinške kampanje i izgradnje vlastite marketing infrastrukture.
Podjelite na: